Informacja dla Rodziców

Drodzy Rodzice

          Jak wszystkim wiadomo na zahamowanie rozprzestrzeniania się koronawirusa wpływa noszenie maseczki, zachowanie dystansu społecznego i częste mycie rąk z użyciem mydła. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Dąbrowie Tarnowskiej zachęca również do instalacji aplikacji STOP COVID.

Jaki jest cel aplikacji STOP COVID?

Aplikacja pomaga w ograniczaniu rozprzestrzeniania się koronawirusa. Im więcej użytkowników będzie z niej korzystać, tym większa będzie jej skuteczność. Aplikacja zapewnia pełną anonimowość. Nie wymaga podawania żadnych danych osobowych. Główne funkcje STOP COVID to:

  • ostrzeganie przed kontaktem z osobą zakażoną - aplikacja działa w oparciu o powszechnie znaną technologię Bluetooth. Urządzenie, na którym zainstalowaliśmy STOP COVID rejestruje inne urządzenia z pobraną aplikacją. Jeśli kontakt pomiędzy urządzaniami był dłuższy niż 15 minut, a dystans mniejszy niż 2 metry – urządzenia zapamiętają to „spotkanie” na 14 dni. Jeżeli w tym czasie osoba, z której urządzeniem spotkało się nasze urządzenie zachoruje, zostaniemy o tym powiadomieni.
  • kontrola stanu zdrowia – częścią aplikacji jest dziennik zdrowia, który – jeśli chcemy – możemy codziennie uzupełniać. STOP COVID udostępnia także test oceny ryzyka. Warto go wypełniać. Wynik pokaże czy jesteśmy w niskiej, średniej czy wysokiej grupie ryzyka zakażenia koronawirusem.

Aplikacja jest stale rozbudowywana. Jedną z dodanych funkcji jest możliwość zapisania się na test na obecność koronawiursa. Z tej opcji mogą skorzystać osoby, które otrzymały powiadomienie o kontakcie z osobą zakażoną i anonimowo wypełniły test oceny ryzyka. Jeśli wynik testu jest niepokojący, użytkownik, kierując się wskazówkami udzielanymi krok po kroku przez aplikację, może zapisać się na test.

Jak działa?

Wyobraźmy sobie Alicję (A) i Bartka (B) – dwie osoby, które pobrały aplikację.

  1. Alicja i Bartek spotykają się i przebywają ze sobą w bliskiej odległości (według  wytycznych WHO i GIS).
  2. Urządzenie Alicji zapamiętuje (ale nigdzie nie wysyła) identyfikator urządzenia Bartka. Podobnie, urządzenie Bartka zapamiętuje kontakt z Alicją.
  3. W ciągu maksymalnie 14 dni od spotkania Bartek zostaje laboratoryjnie zdiagnozowany jako chory na COVID-19.
  4. Do Bartka dzwoni pracownik Centrum Kontaktu, informuje go o wyniku testu i pyta czy ma aplikację. Jeśli tak, to Bartek może (dobrowolnie) wysłać odpowiednią informację na urządzenia osób, z którymi miał kontakt.
  5. Alicja po upływie 24 godzin dostaje powiadomienie o tym, że w ciągu ostatnich 14 miała kontakt z osobą chorą (bez wskazania z kim oraz dokładnie kiedy). Wraz z tą informacją Alicja otrzymuje spersonalizowane porady medyczne oraz numer telefonu do Centrum Kontaktu.
  6. Ważne – kontakt z osobą zakażoną NIE oznacza „automatycznego” skierowania Alicji na obowiązkową kwarantannę domową. 

Czy aplikacja jest darmowa?

Tak, aplikacja jest darmowa.

Skąd mogę pobrać aplikację?

To zależy od telefonu, którego używasz. Jeśli korzystasz z telefonu systemem Android – znajdziesz ją w sklepie Google Play. Jeśli Twój smartfon działa w oparciu o iOS, zajrzyj do App Store. Niezależnie od modelu telefonu, sklepy znajdziesz na jego pulpicie.

Jakie dane muszę podać, aby zalogować się do aplikacji?

Do aplikacji nie trzeba się logować. Aby ją uruchomić i z niej korzystać, nie trzeba podawać żadnych swoich danych osobowych, ani nawet numeru telefonu.

Czy korzystanie z aplikacji wiąże się z przetwarzaniem moich danych osobowych? Jeżeli tak, to jakich?

Korzystanie z aplikacji nie wiąże się z przetwarzaniem Twoich danych osobowych. Aplikacja z nich nie korzysta, ani ich nie zbiera.

 

Więcej pytań i odpowiedzi dotyczących aplikacji STOP COVID znajdą państwo klikając w podany link: https://www.gov.pl/web/protegosafe/pytania-i-odpowiedzi