Szanowni Rodzice !
Jeśli wymowa Waszego dziecka budzi wątpliwości, nie bagatelizujcie tego problemu. Udajcie się niezwłocznie do logopedy, gdy:
- Dziecko podczas mówienia wsuwa język między zęby.
- Mowa jest świszcząca, nieprzyjemna dla ucha.
- W czasie mówienia wykrzywia wargi.
- Wymawia głoski ustne przez nos lub ma trudności z wypowiadaniem głosek nosowych.
- Głoski dźwięczne ( w, z, d, b, g, ż, dż ) zastępuje ich bezdźwięcznymi odpowiednikami.
- Nieprawidłowo realizuje głoskę r lub zastępuje ją głoskami j, l w szóstym roku życia.
- Zamiast głosek k, g mówi t, d, albo l, j.
- Pięciolatek głoski sz, ż, cz, dż zastępuje głoskami s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź.
- Opuszcza głoski, części wyrazów lub mówi niezrozumiale i niewyraźnie.
W przypadku stwierdzenia zaburzenia mowy, po uzyskaniu zgody rodziców, logopeda podejmuje terapię.
Najczęstszymi wadami wymowy są:
- Sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek szeregów : s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż.
- Parasygmatyzm - zamienianie wyżej wymienionych szeregów głosek.
- Rotacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski r.
- Pararotacyzm - zastępowanie głoski r głoską l lub j.
- Kappacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski k.
- Parakappacyzm - zastępowanie głoski k głoską t.
- Gammacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski g.
- Paragammacyzm - zastępowanie głoski g głoską d.
- Lambdacyzm - zastępowanie głoski l głoską j, ewentualnie r.
- Bezdźwięczność - realizacja głosek dźwięcznych bezdźwięcznie.
- Dyslalia całkowita - nieprawidłowa realizacja kilku lub nawet kilkunastu głosek, przez co mowa jest niezrozumiała.
- Jąkanie i niepłynność mowy.
Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, w szczególności w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.